Na drodze zawsze może nas spotkać coś niespodziewanego i nieprzewidzianego, co spowoduje uszkodzenie naszego samochodu. Zawsze przy likwidacji szkód komunikacyjnych zależy nam na czasie, gdyż jak najszybciej chcemy naprawić pojazd. Dlatego powinniśmy wcześniej zapoznać się z obowiązkami jakich musimy dopełnić my, ale także ubezpieczyciel.
Omawiając temat likwidacji szkód komunikacyjnych należy przede wszystkim pamiętać, że każdy pojazd w ruchu drogowym musi być objęty obowiązkowym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej, w skrócie posiadać OC. Jego zakres dla każdego kierowcy jest taki sam, ponieważ określa go prawo. Jednak mamy możliwość poszerzenia go, poprzez wykupienie dodatkowej polisy AC, czyli Autocasco. W tym przypadku zakres może się różnić w zależności od wybranego pakietu czy firmy ubezpieczającej.
Dowód zdarzenia
Przy każdego rodzaju stłuczkach samochodowych musimy pamiętać o spisaniu oświadczenia, w którym jedna ze stron przyznaje się do winy. Jest to podstawa do dalszych czynności, zmierzających do wypłaty odszkodowania i likwidacji szkód komunikacyjnych. Powinny być w nim zawarte wszystkie dane uczestników, dane z polisy sprawcy oraz opis zdarzenia i uszkodzeń. Większość z nas ma zawsze przy sobie aparat w telefonie, więc warto na wszelki wypadek zrobić na miejscu zdjęcia, dokumentujące zdarzenie.
Jeśli przyczyny wypadku nie są jednoznaczne albo sprawca nie przyznaje się dobrowolnie do winy, należy wezwać policję, który rozstrzygnie winę.
Wybór formy rozliczenia
Następnie zwracamy się do naszego ubezpieczyciela, który będzie mógł rozpocząć postępowanie związane z wypłaceniem odszkodowania na likwidację szkody komunikacyjnej. Jeśli wina leży po stronie drugiego uczestnika i ewidentnie to jego ubezpieczenie pokryje koszty, nie musimy samodzielne kontaktować się z firmą w której jest ubezpieczony. Zgłaszamy się do naszego ubezpieczyciela, który zrobi to za nas.
Standardowo wypłacenie odszkodowania powinno nastąpić w terminie do 30 dni od złożenia dokumentów o wypadku, jednak czas ten może się wydłużyć, jeśli niezbędne są dodatkowe wyjaśnienia odnośnie zdarzenia. Gdy dostaniemy informację o przyznanym nam odszkodowaniu, możemy wybrać formę jego wypłaty. Mamy dwie możliwości: naprawić nasze auto bezgotówkowo, wtedy pieniądze z polisy trafiają bezpośrednio do warsztatu wykonującego naprawę albo gotówkowo, kiedy pieniądze dostajemy do ręki i sami rozliczamy się z wybranym mechanikiem.
Najlepiej nie zwlekać i od razu po wypadku zgłosić to do ubezpieczyciela, żeby móc jak najszybciej zlikwidować szkodę komunikacyjną. Jeśli nie lubimy załatwiać takich spraw i obawiamy się, że firma będzie mnożyła formalności, możemy zgłosić się do specjalistycznej firmy, która bezpłatnie zajmie się całym procesem, przejmując na siebie formalności i organizując naprawę. Tak działa Unique Service Partner, który sam skontaktuję się z ubezpieczycielem i doprowadzi do wypłaty odszkodowania, a także przeprowadzi priorytetową naprawę w jednym z sieci współpracujących warsztatów, także ASO.